Stadsrelaterade effekter av mobil bränsleleverans

Mobil bränsleleverans använder en tankbil för att fylla på privata och kommersiella fordonsflottor med bränsle under natten när de är parkerade. Denna studie använde en provdatauppsättning från ett företag i San Francisco Bay-området för att undersöka de potentiella effekterna på körsträckor för fordon, koldioxidutsläpp (CO2) och trafikstockning.

En analys av fordonstrafiken i samband med besök på bensinstationer genomfördes för att fastställa en grund för jämförelse. Framtida scenarier som jämförde de potentiella effekterna av uppskalade MFD-tjänster år 2030 utvecklades också. Studien drog slutsatsen att MFD-tjänster jämfördes fördelaktigt med bensinstationer när det gäller miljö- och trafikfördelar på längre sikt, även om personliga tankresor tenderade att generera låga körsträckor. Fördelarna kom från effektiviteter som uppnåddes genom att tanka flera fordon per leveransresa, ersätta tankningar för samåkningsfordon och ta bort resor från nätverket under rusningstid.

Denna analys uppskattade att de totala årliga CO2-utsläppen som är associerade med bränsleleveransoperationer i Bay-området var 76 metriska ton, vilket är mindre än en typisk bensinstation med 97 metriska ton. Under antaganden om minskad efterfrågan på bensin och betydligt färre bensinstationer, samt med högeffektiva optimerade operationer, skulle mobil leverans kunna ta upp till 5% av marknadsandelen för bensin utan att öka körsträckorna jämfört med det vanliga scenariot.

Denna artikel har översatts från Engelska till Svenska. Klicka här för att läsa den orginaltexten.

Utvalda nyheter

Mobila bränsleleveranser är den nästa stora möjligheten inom on-demand

Läs mer >

Dessa 6 bränsleleverans-startups tjänar miljontals med sina tjänster

Läs mer >

Stadsrelaterade effekter av mobil bränsleleverans

Läs mer >